Drugssmokkelaars innoveren voortdurend. Dat blijkt uit de ervaringen in de Rotterdamse haven, waar justitie een verbeten strijd voert met de georganiseerde misdaad.

Dit jaar werden al zo’n 90 cocaïnevangsten gedaan, tegen 56 in 2012. Maar Justitie weet niet of ze nu zelf succesvoller is of dat de drugssmokkel sterk toeneemt.

Feit is dat Rotterdam niet als cocaïnehaven te boek wil staan. Het kent daarom een ‘hit and run container-team’, waarin douane, zeehavenpolitie en FIOD samenwerken. Dit jaar nam dat team partijen in beslag met een totale straatwaarde van 300 miljoen euro, schrijft Het Financieele Dagblad.

Jaarlijks komen 3,5 miljoen containers de haven binnen; slechts 50.000 daarvan worden gescand op basis van een computeranalyse die rekening houdt met herkomst, tussenstops en afzender.

Enkele voorbeelden van ‘innovaties’ van cocaïnesmokkelaars:

- bendes kopen steeds vaker havenmedewerkers om, variërend van kraanreparateurs tot vrachtwagenchauffeurs; zij halen cocaïne uit containers

- insluipers glippen het haventerrein op om een drugscontainer leeg te halen, soms met een legaal toegangspasje; straatwaarde van zo'n pasje is 5.000 euro.

- hackers proberen computers van terminals te kraken om zo precies te kunnen volgen waar de drugscontainer zich bevindt

- de cocaïne wordt verstopt in dubbele wanden van containers en verder in elk denkbaar product; de oogst van dit jaar meldt vondsten in citroenen, ananassen, cassave, maar ook gewoon in sporttassen in gewone containers

- andere smokkelvormen: in april dit jaar werden kikvorsmannen ontdekt die een torpedo willen bergen, die onder aan een vrachtschip was gemonteerd. Inhoud: voor 7 miljoen euro aan cocaïne. Twee weken terug werden vier mannen aangehouden die voor de kust van Rotterdam drijvende cocaïnepakketten met speedboten wilden oppikken. Die waren gedropt door een voorbij varend containerschip.

Lees ook:

Criminelen kopen auto's met geld klanten Rabobank

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl